20x102B (29,3)_PL-20 Plamen, M61 Vulcan_M197 Gatling_NS_č.21
20x102B (29,3)_NS_č.21
pro: PL-20 Plamen
M61 Vulcan
M197 Gatling
M39
M61 Vulcan (šestihlavňový automatický kanón)
Typ Šestihlavňový rotační kanón typu Gatling
Používán od: 1959–dosud
Největší uživatel: USA/NATO
Navržen v r.1946.
Výrobce nyní: General Electric
Základní údaje:
Délka: 1 827 mm
M61A1: hmotnost 112 kg (bez nabíjecího systému)
M61A2: hmotnost 92 kg (bez nabíjecího systému)
M61 Vulcan je 20mm hydraulicky nebo pneumaticky ovládaný, šestihlavňový, vzduchem chlazený, elektricky odpalováný rotační kanón typu Gatling s extrémně vysokou kadencí.
M61 (v různých úpravách) byly základním kanonovým vybavením amerických vojenských letadel po dobu 50 let. M61 původně vyráběla společnost General Electric, v současnosti jej vyrábí firmoa General Dynamics.
Z historie.
V roce 1945 byl armádou firmě Johnson Automatics zadán úkol, aby prověřila možnosti Gatlingova principu. Z vojenského muzea si půjčili zbraň z roku 1903. Ke zbrani s deseti hlavněmi ráže .45 palce připojili elektromotor. (Což ovšem nebylo nijak originální, neboť sám Richard J. Gatling se v roce 1893 pokoušel právě díky použití elektrického pohonu přesáhnout kadenci 3 000 ran za minutu.) V roce 1946 bylo dosaženo u tohoto muzeálního exponátu kadence 5 000 ran za minutu. V roce 1948 získává firma General Electric smlouvu na předběžnou konstrukci zbraně s pěti hlavněmi. Do vývoje se zapojuje i letectvo Spojených států. V září 1950 mají zbraň s rychlostí střelby 6 000 ran za minutu. Projekt vyúsťuje v šestihlavňový 20 mm kanón M61 Vulcan, respektive v jeho modernizovanou verzi M61A1 Vulcan.
Kanón M61A1 Vulcan má ráži 20 mm, šest hlavní, je poháněn vnějším zdrojem, hydromotorem nebo elektromotorem. Nejdříve používal zásobování nábojovým pásem, to bylo ale pro malou spolehlivost brzy nahrazeno podáváním bezpásovým. Rychlost střelby dosahovala 6 600 ran za minutu. Zásobník má tvar válce, náboje jsou v něm uloženy střelami směrem k jeho ose. Osou zásobníku prochází rotor se šroubovým vybráním pro náboje. Otáčením rotoru se náboje posouvají k ústí zásobníku, kde jsou odebírány dopravníkem. Ten je unáší ke kanónu. Vystřelené nábojnice jsou opět přebírány dopravníkem (některé typy Gatlingů vystřelené nábojnice přímo vyhazují mimo letoun) a přemístěny zpět do zásobníku. Zezadu, do jeho zadní části, která se uvolnila o náboje cestující ke zbrani. Kanón má (tak jako většina Gatlingů) elektrický spouštěč, z důvodu rychlého zastavení rotace svazku po přerušení střelby je vybaven brzdou. Vyzbrojeny jsou jím letouny F-4 (E/EJ/F), F-14, F-15, F-16, F/A-18, F-22 (M61A2), F-105, F-111, A-7D, AC-130, B-58, B-52. U letadel, která nemohla mít Vulcan vestavěn, mohl být nošen jako podvěs. Pohon byl zajišťován náporovou turbínou. Ve výzbroji je přes třicet let. Během války ve Vietnamu mu na konto připadla jedna třetina z celkovém počtu sestřelů a to byla kanóny opatřena jen malá část amerických letadel!
M61A1 je o pět kg lehčí než.20mm kanón GAU-4 s interním pohonem automatiky využívajícím impuls prachových plynů odebíraných z hlavně, v tomto případě ze tří hlavní (z celkem šesti, z hlavně číslo dvě až čtyři). Nosily ho i letouny F-106 Delta Dart.
Od M61A1 je odvozen 20 mm tříhlavňový kanón M 197. Jsou jím vyzbrojeny vrtulníky AH-1S/F Cobra, ale používá se také v podvěsném kontejneru GPU-2/A. Používá stejnou munici, také většina konstrukčních dílů je převzata z M61A1. Maximální kadence je 3 000 ran za minutu. Většinou však bývá seřízen na kadenci pod 1 500 ran za minutu. V případě zásobování nábojovým pásem se kadence seřizuje na 750 ran za minutu.
Jako nevýhoda zbraní pracujících na Gatlingově principu je uváděno, že své maximální kadence dosahují až po určité době, kterou potřebují pro rozběh rotace svazku na maximální úhlovou rychlost. Rozběh trvá od 0,3 do 0,55 sekundy, dle typu zbraně. Ovšem střílejí od začátku této doby. Kadence kanónu GŠ-23 (dvě hlavně, ráže 23 mm, výzbroj MiGu-21, 23) 3 000 ran za minutu dosahuje M61A1 Vulcan před 0,2 sekundy a dále zrychluje na svých 6 000 - 6 600 ran/min. Gatlingy jsou díky více hlavním těžší a díky externímu pohonu rozměrnější. Předností je vysoká kadence, dlouhá životnost, vynikající spolehlivost.
Tabulka TTD nejčastěji používaných leteckých kanónů pracujících na Gatlingově principu:
Zbraň / Charakteristika |
M61A1 Vulcan |
M 197 |
GAU-8/A Avanger |
GAU-13/A |
GAU-12/U Equalizer |
Ráže (mm) |
20 |
20 |
30 |
30 |
25 |
Počet hlavní |
6 |
3 |
7 |
4 |
5 |
Hmotnost střely (kg) |
0,1 |
0,1 |
0,369 HEI |
0,369 HEI |
0,18 HEI |
Úsťová rychlost střely (m/s) |
1 036 |
1 036 |
1 050 HEI |
1037 HEI |
1 097 |
Kadence (ran/min) |
6 000 - 6 600 |
400 - 3 000 |
2 100, 4 200 |
až 3 000 |
proměnná do |
Hmotnost zbraně (kg) |
120 |
58,87 |
281,2 |
136 |
122 |
Délka zbraně (mm) |
1 875 |
1 827 |
2 883 |
2 794 |
2 134 |
Průměr pouzdra zbraně (mm) |
|
274 |
kolem 330 |
304 |
279 |
Čas rozběhu (s) |
0,3 (až 0,4) |
0,2 |
0,55 |
|
0,4 |
Pohon |
hydro, elektro |
elektro |
2 x hydro |
pravděpod. hydro |
pneu. elektro |
Zásobování |
bezpásové |
pásové i bezpásové |
bezpásové |
bezpásové |
bezpásové |
Rozptyl (mrad) (80 % zásahů) v kuželi |
8 |
8 |
5 |
5 (?) |
6 |
Phalanx CIWS – (M61 Vulcan řízený a ovládaný radarem)
Používán od:: 1980–dosud
Hlavní uživatelé: námořní lodě
Výrobce: General Dynamics (nyní Raytheon)
Váha: 5.700 kg, pozdější verze 6.200 kg
Délka hlavní: Typ 0 a 1 L/76 (.1520 mm / 59.8 in)
Typ 1B L/99 (1.981 mm / 78.0 in)
Výška: 4.7m (15 ft 5.0 in)
Obsluha: při střelbě automat, obsluha na doplňování zásobníku
Shell: • Naval: Armor-piercing tungsten penetrator rounds with discarding sabots.
• Land: High-Explosive Incendiary Tracer, Self-Destruct.
Elevation • Block 0: -10°/+80°
• Block 1: -20°/+80°, (Rate of elevation: 86°/sec for Block 0/1)
• Block 1B: -25°/+85° (Rate of elevation: 115°/sec)
M39 (jednohlavňový automatický kanón)
Typ: jednohlavňový automatický kanón
Používán od: 1952 – dosud
Výrobce: Pontiac, Ford, aj.
Varianty: M39, M39A1, M39A2, M39A3
Váha: 80.9 kg (178.5 lb)
Délka: 1.83 m
Kadence: 1,500 rpm
Rychlost střely: 1,030 m/s (3,300 ft/s)
M 197 (tříhlavňový automatický kanón)
Používán od: 1967 -dosud
Uživatelé: United States Marine Corps
Výrobce: General Dynamics Armament Systems
Tříhlavňový autokanón s elrktrickým pohonem a elektrickým odpalem.
Od M61A1 je odvozen 20 mm tříhlavňový kanón M 197. Jsou jím vyzbrojeny vrtulníky AH-1S/F Cobra, ale používá se také v podvěsném kontejneru GPU-2/A. Používá stejnou munici, také většina konstrukčních dílů je převzata z M61A1. Maximální kadence je 3 000 ran za minutu. Většinou však bývá seřízen na kadenci pod 1 500 ran za minutu. V případě zásobování nábojovým pásem se kadence seřizuje na 750 ran za minutu.
Letecký podvěsný kanonový kontejner - komplet PL-20 „Plamen“
Komplet PL-20 je soubor výrobků zahrnující letecký zbraňový systém a pozemní příslušenství.
Zbraňový systém ráže 20x102 mm tvoří letecký kanon ZPL-20, letecký kontejner KPL-20, letecká munice MPL-20 (náboje TP, TP-T, API-T, HEI), pyronábojka PYR-20 a článek nábojového pásu P-20. Pozemní příslušenství tvoří plnička nábojového pásu PLN-20, pozemní kontrolní zařízení LUN 2469, rektifikační dalekohled RD 20-460, montážní stojan kanonu, montážní stojan kontejneru, sada náhradních dílů 1:1, 1:3 a sada nářadí.
Letecký kanon ZPL-20 je vysokokadenční dvouhlavňový elektricky řízený automatický kanon, který je pro leteckou aplikaci uložen spolu s nábojovou schránkou a řídicí elektronikou v leteckém kontejneru KPL-20. Kontejner umožňuje zavěšení na závěsníku NATO a elektricky je standardně propojen s řídicím palubním počítačem letounu.
Komplet PL-20 umožňuje střelbu na vzdušné cíle – určen ke vzdušné bojové činnosti nebo k ochraně letounu a pozemní cíle – k podpoře bojové činnosti nebo k ochraně pozemních vojsk, ve všech povolených režimech letu.
Pozemní příslušenství kompletu PL-20 je určeno zejména k předletové přípravě a poletové kontrole kompletu PL-20 a dále k jeho údržbě, dopravě a skladování. Kanon ZPL-20 a munice MPL-20 jsou využitelné i pro pozemní aplikace. K tomuto užití může být kanon integrován na pevné i mobilní platformy. Všechny části kompletu PL-20 byly v roce 2004 certifikovány pro používání ve vojenském letectví v souladu s mezinárodními standardy STANAG a MIL. Munice je kompatibilní s municí řady M39 / M56 / M61A.
Na základě kontrolních a uživatelských zkoušek byl komplet PL-20 integrován do výzbroje letounu L159 a následně zaveden do užívání v armádě České republiky.
Komplet PL-20
Hmotnost kompletu: max. 229 kg
Délka 3 260 mm
Munice 20x102 mm
Kapacita nábojové schránky 210 kusů
Princip iniciace zápalek elektricky
Letecký kanon ZPL-20
Kadence – nízká / vysoká 780 ± 50 min-1 / 2 600 ± 100 min-1
Princip zbraně sdružené závěry, pohon odběrem plynů
Délka 2 000 mm
Šířka 177 mm
Výška 222 mm
Hmotnost 68 ± 1 kg
Úsťová rychlost 1 020 +43 -20 m.s-1
Napnutí za letu třikrát, pyrotechnicky
Životnost 6 000 výstřelů
Letecký kontejner KPL-20
Délka 2 725 mm
Průměr 400 mm
Hmotnost 95,5 ± 2 kg
Letecká munice 20x102
Hmotnost náboje 262 g
Maximální délka náboje 168 mm
Hmotnost střely 101 ± 1,3 g
Hmotnost prachové náplně 39 g
Průměrná rychlost střely V10 (V23) 1 041 ±15 m.s-1 (1030 ±15 m.s-1)
Typy střel: HEI, API-T, TP, TP-T
Zdroj:
www.valka.cz
wikipedie
M 61 Vulcan Phalanx
Gatling M197 M39A2
PL-20 Planen kontejner PL-20 Planen
Komentáře
Přehled komentářů
Tato zpráva je zde zveřejněna pomocí programu XRumer + XEvil 4.0
XEvil 4.0 je revoluční aplikace, která může obejít téměř veškerou ochranu proti botnetu.
Captcha Rozpoznávání Google (ReCaptcha-1, ReCaptcha-2), Facebook, Yandex, VKontakte, Captcha Com a více než 8,4 milionu dalších typů!
Četl jste to - to znamená, že to funguje! ;)
Podrobnosti na oficiálních stránkách XEvil.Net, je bezplatná demo verze.
Plamen
(Biden, 3. 2. 2015 20:22)Malá poznámka - Plamen je jen špatně okopírovaný a pro 20mm munici NATO překopaný ruský letecký kanon GŠ-23 (se kterým ovšem nikdy nebyly takové problémy) - nesmyslný "vývoj" a výroba malého počtu kanonů s příslušenstvím a neopodstatněné zavedení výroby příslušné munice u nás( státy NATO nám ji nabízely téměř zdarma)- to vše se stalo jen a jen obrovskou žumpou na peníze. To samé platí o celém programu letounu L-159.
Re: Plamen
(FA, 5. 2. 2015 13:46)
Dobrý den. Děkuji za informace. To co píšu je, jak uvádím v úvodu svých stránek, směs informací nasbíraných hlavně na webu. Tedy přenesené informace bez vlastních zkušeností. pracoval jsem v "civilu", zbrojařská výroba je pro mě tabu. Ale jsem rád za jakoukoli informaci, kterou mi kdokoli poskytne a o to více si cením toho, když je to člověk znalý zbroj.výroby. (A mimo záznam - ta žumpa na peníze byla a je snad všude, pracoval jsem v Tatře, Zetoru, ...)
S pozdravem
Srnec
Recommendations: how to promote your mycollectionammo.cz
(LatonyaNeivy, 27. 3. 2018 5:57)